Een uitleg over de afbeelding die gebruikt wordt in de categorie Geschiedenis is op zijn plaats. Daarnaast is het een goed moment om ons af te vragen hoe het zou geweest zou kunnen zijn, want we waren er niet bij, hè?
De oplettende bezoeker zal gemerkt hebben dat er iets goee mis is met de afbeelding is die gebruikt wordt voor de categorie Geschiedenis voor deze website. Een uitleg is op zijn plaats. Wat je alleen niet moet vergeten: We waren er niet bij, hè? We kunnen nooit met zekerheid zeggen dat de kunstenaar het er misschien niet mee eens zou zijn geweest.
Het is zonder meer een iconisch kunstwerk. Een kunstwerk zo bekend, dat vrijwel iedereen het ooit eens gezien moet hebben. De kans dat je het ooit eens in het het echt gezien hebt is niet eens heel groot. De kans is veel groter dat je replica’s hebt gezien. Denk aan koektrommels, mokken, tegeltjes, tegeltjes op tafeltjes, briefkaarten, posters en natuurlijk de afbeeldingen in boeken.
Het onderwerp is eigenlijk helemaal niet zo iconisch. Laten we eerlijk zijn: wat was er zo bijzonder aan deze molen? Blijkbaar niet veel, want de molen werd later afgebroken, waardoor het erg lastig werd om precies te achterhalen waar de schilder in kwestie, Jacob Isaacksz van Ruisdael (1628 0f 1629 – 14 maart 1682) zich precies bevonden moet hebben. Er gebeurde weinig spectaculairs. Behalve dan dat we dat speciale “Van Ruisdaelluchtje” zien. Dat zijn die speciale wolken. Wolken die je vandaag de dag ook nog wel eens kunt zien en waarvan je nog steeds kunt denken: “Ah, da’s nu echt een Van Ruisdaelluchtje.” Meestal is het een voorbode van weinig goeds overigens. Regen.
Toch behoort dit werk tot de hoogtepunten van de Nederlandse schilderkunst. Het is net zoals al die andere schilderijen een gevolg van wat de kunstenaar in gedachten had. Aangezien Van Ruisdael al enige tijd niet meer onder ons is, kunnen we het niet aan hem meer vragen. We kunnen hem niet vragen wat hij ervan had gevonden wanneer er op zijn schilderij ineens vijf molens zichtbaar zouden zijn. Is zoiets onlogisch? Helemaal niet. Laten we eerlijk zijn, struikelde je niet over de molens in voorbije tijden? Die dingen werden voor van alles gebruikt. Voor het malen van graan, het leegpompen van gebieden die te nat waren. Daarover gesproken…
Het zou ook kunnen zijn dat er sprake was van een overstroming. Geen grote. Gewoon een kleine overstroming, waarbij het voorste gedeelte van het schilderij zichtbaar veranderde. Wat ervoor gezorgd zou kunnen hebben dat het wat drukker werd op de kade langs het water. Misschien had dit ook te maken met de twee boten die aan meerden, in plaats van die ene boot.
Photoshop
Misschien… wie zal et zeggen. Het is in ieder geval het resultaat van ongeveer acht uur arbeid in Photoshop, na het aanpassen van de afbeelding “De Molen bij Wijk bij Duurstede” van Jacob Israelsz van Ruisdael. Dit schilderij valt onder het publieke domein, dus aanpassingen mogen gedaan worden. Wil je zelf aanpassingen doen, dan kan dat. Alleen moet je wel opletten welke afbeeldingen of schilderijen je aanpast. Let goed op dat je dit doet voor ‘vrije’ afbeeldingen.
De oplettende bezoeker zal gemerkt hebben dat er iets goed mis is met de afbeelding die gebruikt wordt voor de categorie Geschiedenis voor deze website. Een uitleg is op zijn plaats. Alleen, wat je niet moet vergeten: We waren er niet bij, hè? We kunnen nooit met zekerheid zeggen dat de kunstenaar het er misschien niet mee eens zou zijn geweest.
Er is alleen nog een optie. Die bestaat uit een volgende stap. Nu is het slechts een schilderij waar onderdelen aan toegevoegd worden of waarvan onderdelen gedupliceerd worden. Pas maar op. Er is nog een andere optie. Die bestaat uit het combineren van schilderijen.