Het zijn de woorden “Come on, Come on!” waar je de nadruk op legt, wanneer je (hard) meezingt met het nummer Imitation of Life van R.E.M. uit 2001. Althans, dat is wat ik doe. Een nummer met een boodschap. Een die niet door iedereen begrepen wordt. Een boodschap om door te blijven gaan. Het nummer is geïnspireerd op een film met dezelfde titel.
Imitation of Life, de film
Controversieel onderwerp
Gebaseerd op de titel
Monster
Out of Time was destijds een commercieel succes. Denk dan aan Losing my Religion en Shiny Happy People. Alleen dat waren toch wel de nummers waar de meesten aan denken bij dit album. Nummers als Radio Song of Texarkana, daar wordt vaak niet aan gedacht. Het album wordt vooral herinnerd aan de hand van deze twee nummers. Dat waren de hits. Het album Monster was anders. Behalve misschien het nummer What’s the Frequency, Kenneth? Dat nummer is nog enigszins bekend. Nummers als Bang and Blame, I took Your Name en vooral Strange Currencies waren ook pareltjes. Dat laatste nummer, vergelijk dat eens met een nummer van weer een ander album. Dan kom je uit bij een bekender album, Automatic for the People. De eerdere claim namelijk dat Bang and Blame een meer duistere opvolger was van Losing my Religion is natuurlijk niet juist. Dit album, Automatic for the People, werd gewoon nog tussendoor uitgebracht. Vergelijk je Strange Currencies met een nummer op Automatic for the People, dan kom je uit bij het tranentrekkende nummer Everybody Hurts.
The Sidewinder Sleeps Tonite
Automatic for the People is meer dan alleen Everybody Hurts. Neem nu het nummer The Sidewinder Sleeps Tonite. Dit nummer verschilt misschien wel van Imitation of Life als het om tempo gaat. De nummers verschillen niet heel veel van elkaar. Ook dit nummer werd beïnvloed door iets anders. In dit geval door een ander muzikaal repertoire. Wanneer je naar The Lion Sleeps Tonight luistert van de formatie The Tokens uit 1961, dan valt dit meteen op. R.E.M. heeft zich door dat nummer laten inspireren. Dat is een wat nettere omschrijving dan het “stelen” of “overnemen” van dit nummer. R.E.M. betaalde er overigens voor, wat niet door iedereen gedaan wordt. Opvallend feitje aan dit nummer: de band speelde dit nummer nooit live. Het was bedoeld om tegengewicht te bieden aan de wat “zwaardere” nummers op het album.