Artigenda
Wereldalfabetiseringsdag
Wanneer: jaarlijks, 8 september.
Wereldalfabetiseringsdag, ook wel bekend als Internationale alfabetiseringsdag (in het Engels International Literacy Day) is een door de UNESCO ingestelde dag om aandacht te vragen voor analfabetisme en laaggeletterdheid.
Herkomst
De dag werd op 26 oktober 1966 gepresenteerd tijdens de veertiende UNESCO conferentie en ging een jaar later in. Het doel was om niet alleen de aandacht te vestigen. Ook was het om een einde te maken aan analfabetisme en laaggeletterdheid. Dat de dag er nog steeds is houdt in dat er nog steeds geen einde is gekomen aan deze twee zaken.
Het gaat om een dag die bedoeld is voor de gehele wereldbevolking. In Nederland kent men de Stichting Lezen en Schrijven die zich inzet om iedereen te laten lezen, schrijven en rekenen. Volgens de website hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen.
Hoe herken je de signalen?
Op deze pagina lees je wat de signalen zijn wanneer je te maken hebt met iemand die moeite heeft met lezen, schrijven of rekenen. Of misschien helemaal niet kan lezen of schrijven. Denk dan niet alleen aan de ‘bekende’ signalen. Bijvoorbeeld wanneer iemand zegt een geen bril meegenomen te hebben. Wanneer iemand geen e-mailadres heeft kan dit bijvoorbeeld ook een signaal zijn. Ook het langdurig werkloos zijn kan een reden zijn.
Taboe
Er rust een taboe op het niet kunnen lezen of schrijven of daar moeite mee hebben. Je bent er geen minder persoon door. Dat is wat de persoon in kwestie zou moeten weten. Dat is wat je een persoon kan vertellen, als eerste stap om dit op te lossen. Verder zijn er mogelijkheden om ook op latere leeftijd dingen te leren. Het is nooit te laat.
Wereldwijde aandacht
UNESCO vraagt via deze website aandacht voor dit onderwerp. Wereldwijde aandacht. Zodat dit onderwerp op de politieke agenda’s blijft staan of misschien hoger op de agenda’s terechtkomt. Zodat er ooit misschien een dag komt waarop deze dag niet meer nodig is.