Datum
- jan 04 2026
Tijd
- Gehele dag
Locatie
Resolutie 73/161
Dankzij Resolutie 73/161 van de Verenigde Naties (VN) is het op de geboortedag van Louis Braille (4 januari 1809 – 6 januari 1852) Wereld Braille Dag. Louis Braille is de uitvinder van het lees- en schrijfsysteem voor slechtziende personen, braille.
Institut National des Jeunes Aveugles
Louis Braille was verbonden aan het Institut National des Jeunes Aveugles. Dit instituut werd opgericht in 1785 onder de naam Institution Royale des Jeunes Aveugles (Koninklijk Instituut voor de Blinde Jeugd). Na de Franse Revolutie kreeg de instelling een andere naam. Na 1815 volgde een samenvoeging met Le centre hospitalier national d’ophtalmologie des Quinze-Vingts, gespecialiseerd in oogheelkunde. Daarmee werd de naam opnieuw gewijzigd. De nieuwe naam was toen Institut national des aveugles travailleurs (Nationaal Instituut voor de werkende blinden). Vanaf deze periode kreeg het instituut te maken met een wanbeleid onder leiding van Sébastien Guillié. Dit toont aan hoe er in een bepaalde periode van de geschiedenis omgegaan werd met deze groep personen. Hij stond erom bekend dat hij de leerlingen op een zeer wrede manier behandelde. Wat hierbij niet hielp was de verhuizing van het instituut naar een voormalige gevangenis. Pas in 1821 werd Guillié ontslagen, nadat hij jarenlang zijn gang kon gaan. Braille bezocht het instituut in 1819 en werd daarna aangesteld als docent.
Braille ontwikkelde het lees- en schrijfsysteem niet zonder reden. Het is niet alleen een systeem voor personen die helemaal niets kunnen zien. Ook personen met een zeer beperkt gezichtsveld maken gebruik van het systeem. Het is een systeem dat vandaag de dag wereldwijd gebruikt wordt. Dat was in de tijd van Braille niet het geval. Toen hij op driejarige leeftijd door een ongeluk tijdens het naaien in de winkel van zijn vader blind werd aan een oog en daarna door een infectie zijn gezichtsvermogen helemaal kwijtraakte, veranderde zijn wereld. Hij werd geconfronteerd met een wereld waar het voor personen met een beperkt of helemaal geen gezichtsveld bijna onmogelijk was om zelfstandig te leven. Het volgen van een opleiding was voor veel kinderen niet eens een optie. De opleidingslocaties waren zeer beperkt. Dat Braille een beurs kreeg voor het volgen van een opleiding was uitzonderlijk. Hij volgde de opleiding aan het National des Jeunes Aveugles (Nationaal Instituut voor Blinde Jeugd) in Parijs. Dit instituut zou later de basis leggen voor soortgelijke instellingen over de hele wereld.
Bron: Wikimedia Commons.
Charles Barbier de la Serre
Charles Barbier de la Serre wordt ook wel vermeld als Charles Barbier. Hij kreeg van Napoleon de opdracht om een Ectriture Nocture of Nachtschrift te ontwikkelen. Een vorm van stenografie en cryptografie. Dit schrift was dus tweeledig, het moest gecodeerd zijn en het moest ’s nachts ook te ontcijferen of te lezen zijn. Voorwaarde daarbij was dat hiervoor geen lichtbronnen aangewend hoefden te worden. Daarvoor maakte Barbier gebruik van punten, een matrix van twee bij zes punten. Dat systeem zou voor Braille de basis worden.
Twaalfjarige leeftijd
Braille begreep al op twaalfjarige leeftijd dat er zoiets bestond als dit Nachtschrift dat ontwikkeld was door Barbier. Dat was in 1821. Daarmee ging hij aan de slag, zodat de punten beter te “begrijpen” waren. Door de hoger te maken. In 1824 was hij daarmee klaar en kon hij dit presenteren. Elke letter kreeg een kolom en de twaalf stippen van Barbier werden teruggebracht tot zes. In de eerste versie waren het niet alleen stippen, maar ook streepjes. Dat was in 1829 toen hij een definitieve versie presenteerde. In een opvolgende versie in 1837 waren de streepjes verdwenen en dat zou zo blijven. Daarbij was een onderscheid tussen grotere stippen en kleinere stippen belangrijk. Het ging om een tekstsysteem, een muzieksysteem zou later volgen (muzieknotatie). Die wens kwam voort uit Braille’s wens om daar ook wat mee te doen.
In 1839 presenteerde Braille een nieuw systeem voor het schrijven van brieven op basis van wat hij bedacht had. Wat bijzonder was in dit geval, de brieven konden gelezen worden door personen die niet slechtziend of blind waren. Belangrijk hierbij was de ontwikkeling van de Raphigraphe, die door Pierre-François-Victor Foucault (1797 – 1871) werd ontwikkeld. Dit apparaat kon letters afdrukken. Focault was een goede vriend van Braille.
Weerstand
In tegenstelling tot wat je zou denken, mocht Braille zijn schrijfsysteem niet doorgeven aan de leerlingen van het instituut. Men vond dit niet interessant genoeg, destijds. Sterker nog, er ontstond weerstand tegen deze ontwikkeling. Toen een van de docenten een geschiedenisboek vertaalde met behulp van de uitvinding van Braille, werd hij ontslagen. Pas twee jaar na het overlijden van Braille (hij overleed op 6 januari 1852, na zestien jaar ziek te zijn geweest (tuberculose)), werd na lang aandringen van leerlingen van het instituut alsnog begonnen met het lesgeven met het systeem dat door Braille was ontwikkeld.
De ontwikkelingen gingen langzaam. Veel onderwijsinstellingen in andere delen van de wereld bleven vasthouden aan het verzet tegen de introductie van Braille. Pas na 1882 nam het verzet af, behalve in de Verenigde Staten. Daar duurde het nog tot aan de jaren dertig voordat het ook hier een standaard werd.
Meer informatie
Wil je meer lezen over deze dag, kijk dan op de website van de VN over deze dag. De VN heeft ook een artikel beschikbaar gesteld over de oorsprong van deze dag. Dit artikel lees je hier.