Artigenda
Lege Inbox Dag
Wanneer: jaarlijks, 6 oktober.
De dag waar je misschien al heel lang naar hebt uitgekeken en waarvan je het bestaan niet kende: Lege Inbox Dag (Engels: Inbox Zero Day). Een dag die er pas is sinds 2020 en die in het teken staat van een lege e-mailbox, zo lijkt het. We mogen de maker van een app ervoor bedanken. Toch valt er wel wat op te merken over deze dag.
Voeg je koptekst hier toe
Het begon allemaal in 2004, toen Merlin Mann Inbox Zero bedacht. Dat initiatief bestaat inmiddels niet meer. De website How To Geek (HTG) besteede er in 2019 nog wel aandacht aan. Er werden alternatieven genoemd voor wat Mann in 2004 bedacht. Zo noemde de HTG bijvoorbeeld 43folders. Die website bereik je momenteel alleen nog maar via een gearchiveerde versie. Het alternatief van dit alternatief is inmiddels ook alleen nog maar beschikbaar via een gearchiveerde versie, zoals je hier kunt zien.
Manier van werken
Wat is het nu precies? Eigenlijk gaat het om een manier van werken, dus je moet je er wel even in verdiepen. Ben je bereid dit te doen, dan zou dit kunnen leiden tot een andere manier van werken. Het gaat eigenlijk om slimme manieren waarop je omgaat met e-mails. Daarover lees je meer via deze gearchiveerde pagina (het begint eentonig te worden). Om het alvast te verklappen: het gaat uiteindelijk niet om een lege e-mailbox. Niet dat je uiteindelijk helemaal niets meer terug zal vinden in je Inbox.
Daarmee komen we eigenlijk uit op het doel van deze dag: het gaat erom dat je grip krijgt op de stroom e-mails. De lege Inbox kan je bereiken, misschien zelfs vandaag. Alleen is dat de realiteit? Is dat iets wat je echt na wilt streven, zelfs op een dag als vandaag? Is het niet beter om kritisch na te denken wat voor e-mails je ontvangt en verstuurd? Bovendien, is het zinvol om bepaalde e-mails te ontvangen? Heb je die nieuwsbrieven bijvoorbeeld echt nodig? Lees je ze of gooi je ze uiteindelijk toch meteen weg?
Eigen rol
Kortom, je denkt dat het gaat om een lege Inbox. In werkelijkheid is dit een mooi moment om eens kritisch na te denken over het e-mailverkeer en je eigen rol die je daarbij speelt.