Artigenda
Internationale Dag van de Biodiesel
Wanneer: jaarlijks, 10 augustus.
Op 10 augustus van ieder jaar is het Internationale Dag van de Biodiesel (Engels: International Biodiesel Day). Dit is een dag waarop een alternatief voor de meer vervuilende versie van diesel centraal staat.
Herkomst
De uitvinding van biodiesel staat centraal op 10 augustus, de Internationale Dag van de Biodiesel. Dat is bijzonder, want dit is de geboortedag van de gewone dieselmotor in 1893. Verantwoordelijk voor dit ontwerp was Rudolf Christian Karl Diesel (18 maart 1858 – 29 september 1913). Met die oorspronkelijke brandstof heeft de biodiesel niet veel meer te maken, want het gaat om een een alternatief. Een natuurlijk(er) alternatief. Dit is een alternatief voor de beperkte voorraad van aardolie waarop een beroep gedaan moet worden.
Wat is biodiesel?
Biodiesel wordt geproduceerd uit plantaardige oliën of dierlijke vetten. Het is een hernieuwbare energiebron en kan bijdragen aan een vermindering van uitstoot van broeikasgassen en de afhankelijkheid van brandstoffen.
Productieproces
Het productieproces van biodiesel begint met de verzameling van plantaardige oliën, zoals sojaolie, of dierlijke vetten. Deze oliën en vetten bestaan voornamelijk uit triglyceriden, die worden omgezet in biodiesel door een chemisch proces genaamd transesterificatie. Hierbij worden de triglyceriden gemengd met een alcohol, meestal methanol, en een katalysator zoals natriumhydroxide of kaliumhydroxide. Dit proces breekt de triglyceriden af in glycerol en methylesters, de chemische naam voor biodiesel.
Soorten en mengsels
Biodiesel kan puur worden gebruikt (B100) of worden gemengd met conventionele diesel in verschillende verhoudingen. Veelvoorkomende mengsels zijn B5 (5% biodiesel en 95% conventionele diesel) en B20 (20% biodiesel en 80% conventionele diesel). Deze mengsels kunnen worden gebruikt in bestaande dieselmotoren zonder dat er grote aanpassingen nodig zijn.
Voordelen
Een van de belangrijkste voordelen van biodiesel is dat het een hernieuwbare energiebron is. In tegenstelling tot fossiele brandstoffen, die miljoenen jaren nodig hebben om te vormen, kan biodiesel worden geproduceerd uit gewassen die jaarlijks worden geoogst. Bovendien kan het gebruik van biodiesel de uitstoot van schadelijke stoffen zoals koolstofdioxide (CO2), koolwaterstoffen en fijnstof verminderen. Dit maakt biodiesel een milieuvriendelijker alternatief voor conventionele diesel.
Uitdagingen
Hoewel biodiesel veel voordelen biedt, zijn er ook enkele uitdagingen. Een van de grootste uitdagingen is de beschikbaarheid van grondstoffen. Het gebruik van voedselgewassen zoals soja voor de productie van biodiesel kan leiden tot concurrentie met de voedselvoorziening en hogere voedselprijzen. Daarom wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar de productie van biodiesel uit niet-voedselgewassen en afvalproducten, zoals gebruikte frituurolie en dierlijk afval.
Toekomstperspectieven
De toekomst van biodiesel ziet er veelbelovend uit, vooral met de ontwikkeling van tweede generatie biobrandstoffen. Deze brandstoffen worden geproduceerd uit afvalproducten en niet-voedselgewassen, waardoor ze een duurzamer alternatief zijn. Bovendien blijven technologische innovaties het productieproces efficiënter en kosteneffectiever maken.
In conclusie, biodiesel is een veelbelovende hernieuwbare energiebron die kan bijdragen aan een duurzamere toekomst. Hoewel er nog uitdagingen zijn, bieden de voortdurende ontwikkelingen in technologie en grondstoffen hoop voor een bredere acceptatie en gebruik van biodiesel in de komende jaren.
Over deze dag
Duurzaamheid staat centraal tijdens deze dag. Dan gaat het in het bijzonder om te benadrukken dat biodiesel een geschikt alternatief is voor gewone diesel of dat moet zijn. Waar dit nog niet mogelijk is, zou dit moeten zijn. Welke uitdagingen dit kan opleveren, is iets om over na te denken op een dag als deze. Dat hoeft overigens niet alleen beperkt te zijn tot alleen de Internationale Dag van de Biodiesel. Duurzame (bio)brandstof is iets dat niet beperkt moet zijn tot een dag.
Biodiesel als alternatief
Vandaag de dag wordt biodiesel wereldwijd erkend als een belangrijke hernieuwbare energiebron. Veel landen hebben beleid en subsidies ingevoerd om de productie en het gebruik van biodiesel te stimuleren. Er wordt ook veel onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van tweede generatie biobrandstoffen, die worden geproduceerd uit afvalproducten en niet-voedselgewassen.
Toekomst
Het is de vraag hoe de toekomst eruit ziet. Wat gaat er gebeuren? Dat is in de eerste plaats afhankelijk van technologische ontwikkelingen. Daarnaast spelen politieke beslissingen een belangrijke rol. Daarom was de keuze van de Nederlandse regering (coalitie PVV, VVD, NSC en BBB) niet bijzonder motiverend. Men koos ervoor om rode diesel terug te brengen voor de agrarische sector, zoals hier valt te lezen. Dit is diesel die niet belast is met accijnzen. Goed nieuws voor de agrarische sector misschien, slecht nieuws voor duurzaamheid en het milieu. Daarmee liet dit kabinet zien waar de prioriteiten lagen. Rode diesel werd in 2013 afgeschaft. Daarmee vormt Nederland overigens een uitzonderingspositie.
De toekomst van biodiesel zelf ziet er overigens wel interessanter uit. Misschien zelfs veelbelovender. Ondanks de genomen beslissing in Nederland. De technologische ontwikkelingen gaan door en de bewustwording wordt alleen maar groter. Steeds meer mensen zijn er bewust van dat er een noodzaak bestaat om af te stappen van gewone diesel en dan komen alternatieve energiebronnen in beeld. Bijvoorbeeld biodiesel. Als het om wereldwijde energievoorziening gaat, kan biodiesel een steeds grotere rol van betekenis gaan spelen. De Internationale Dag van de Biodiesel is juist daarom extra belangrijk. Daarnaast is het een goed moment om vooruit te kijken, om te bepalen wat er nog gedaan moet worden.