Artigenda
Dag van het Sprookje
Wanneer: jaarlijks, 7 juli.
De Dag van het Sprookje is een jaarlijks terugkerende dag met een (redelijk) commercieel tintje. De dag vindt plaats op de zevende dag van de zevende maand en dat is niet zonder reden.
De zevende dag van de zevende maand. Denk daar maar eens over na...
De dag is een initiatief van De Efteling. Dat is meteen ook het commerciële karakter van de dag. Eigenlijk is de dag toch wel een beetje een reclame voor het pretpark of in ieder geval het gedeelte van dat pretpark dat over sprookjes gaat. Toch is er goed nagedacht over deze dag, want de zevende dag van de zevende maand. Het getal zeven speelt op deze dag – net zoals op de Dag van de zachte G – een belangrijke rol.
Het getal 7
Het getal zeven speelt een belangrijke rol op deze dag. Niet alleen is het de zevende maand, het is ook de zevende dag van die maand. In sprookjes speelt het getal zeven een rol. Denk aan de zeven dwergen, de zeven geitjes en de zeven mijlslaarzen. Toch valt er veel meer te vertellen over het getal zeven. Het belang van het getal zeven overstijgt dat van de sprookjes en gaat terug tot de Klassieke Oudheid.
De Zeven Poorten van Thebe
Verwar de Griekse stad Thebe in dit geval niet met de oude naam voor de Egyptische stad Luxor. In dit geval gaat het om de Zeven Poorten van Thebe.
Thebe, ook wel aangeduid als Thiva, werd aangeduid als de Stad met Zeven Poorten in de werken van Homerus en Hesiodus en deze poorten speelden een belangrijke rol in de tragedie “Zeven tegen Thebe” van Aeschylus, waarin zeven helden elk een van de poorten van de stad aanvielen.
Betekenis van de Zeven Poorten
De Zeven Poorten van Thebe zijn niet alleen van historisch belang geweest. Ze hebben ook een rol gespeeld binnen de mythologie. Daarnaast zijn ze van symbolisch belang geweest. Ze stonden voor iets dat niet in te nemen was. In dit geval een stad en daarnaast waren ze symbool voor het verleden van deze stad. Ze blijven een herinnering, want ze bestaan niet meer. Gelukkig is er wel (veel) over geschreven.
Zeven werken van Barmhartigheid
In de Bijbel worden dan misschien niet alle zeven werken van barmhartigheid genoemd, maar het zijn er wel zeven. Er worden er maar zes genoemd. Later werden het er zeven. In Mattheus (25:35-36) waren het er zes. Blijkbaar was het niet voldoende en moest er een zevende toegevoegd worden. Daarvoor mogen we paus Innocentus III danken (1198 – 1216).
- De hongerigen spijzen: Het voeden van degenen die honger hebben.
- De dorstigen laven: Het geven van drinken aan degenen die dorst hebben.
- De naakten kleden: Het bieden van kleding aan degenen die het nodig hebben.
- De vreemdelingen herbergen: Het bieden van onderdak aan degenen die geen thuis hebben.
- De zieken verzorgen: Het zorgen voor degenen die ziek zijn.
- De gevangenen bezoeken: Het bezoeken van degenen die in de gevangenis zitten.
- De doden begraven: Het zorgen voor een waardige begrafenis voor degenen die zijn overleden.
Betekenis
De Zeven Werken van Barmhartigheid zijn bedoeld om gelovigen te inspireren om zorgzaam en liefdevol te zijn voor hun medemensen. Ze zijn een concrete manier om de liefde van God in actie te brengen in de wereld.
Paus Franciscus
Paus Franciscus deed in 2015 een minder bekende aanpassing. Dat was de Barmhartigheid voor ons gemeenschappelijk huis.
Klassieke Oudheid
Niet alleen binnen de christelijke religie speelde zeven een belangrijke rol. In de Klassieke Oudheid was men van mening dat er zeven planeten bestonden, meer niet. Althans, men kende slechts zeven planeten. Er waren zeven wereldwonderen.Later zou de reis die Aeneas maakte van Troje naar Italië, zoals beschreven door Publius Vergilius Maro (15 oktober v. Chr. – 21 september 19 v. Chr.) zeven jaar in beslag nemen.
7 juli, de Dag van het Sprookje
Er zijn ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden te bedenken waar het getal zeven een belangrijke rol speelt. Op 7 juli is het de Dag van het Sprookje en dat is dankzij de Efteling. Zij zijn verantwoordelijk voor het bedenken ervan. Het bewijs hiervoor is te vinden op deze website.