Blue-Monday.jpg

Blue Monday

Datum

jan 20 2025

Tijd

Gehele dag

Locatie

Wereldwijd
Categorie
Wanneer: jaarlijks, derde maandag van januari.

Blue Monday, een marketing stunt!

Voor alle duidelijkheid: oorspronkelijk is Blue Monday helemaal geen bijzondere dag zoals deze is uitgelegd aan de hand van een wetenschappelijke formule. Het is niets meer dan een marketing stunt. De derde maandag van januari kennen we als Blue Monday en het is goed om meteen een uitleg te geven dat de dag bedacht is om mensen iets te laten doen. Dat is het laten nadenken over reizen en daarna het liefst reizen te laten boeken.

Blue Monday is inmiddels zo bekend dat je bijna zou vergeten dat het eigenlijk gewoon niet bestaat. Er bestaat niet zoiets als een dag in het jaar die statistisch gezien de meest deprimerende dag is. Dat wil zeggen, misschien is die er wel. Het is misschien een heel andere dag. Het kan misschien een dag in de zomer zijn. Dat komt alleen niet uit voor waarom de dag is bedacht destijds.

Het klonk logisch

Het klonk allemaal zo logisch in 2005. Een jaar later werd zelfs een formule gepresenteerd die alles moest onderbouwen. Drie jaar later werd de formule zelfs aangepast. Het moest wel zo zijn. Aan het begin van het nieuwe jaar moest er wel een dag zijn waarop mensen tegen beperkingen aanliepen. Die bestonden uit een dag in het jaar waarop het allemaal te veel zou zij. Een maandag die statistisch gezien een moment van realisatie zou betekenen. Mensen waren teleurgesteld. De maand was voorbij, voor een groot deel en de goede voornemens bleken niet haalbaar. De vakantieperiode was nog heel ver weg. Dit alles werd verwerkt in een heus onderzoek en tot op de dag van vandaag krijgt dit onderzoek nog best wat aandacht. De reclamewereld maakt er nog steeds dankbaar gebruik van. Zeker in de eerste periode na het bekend worden van deze vaststelling over Blue Monday. Feel Good reclames werden gelanceerd aan het einde van januari met maar een doel: mensen moesten een reis gaan boeken. Op deze manier zou men dat gevoel weg kunnen nemen.

Verantwoordelijk voor het bedenken van dit alles was Cliff Amal. Hij pakte het wel goed aan, want maar liefst twee formules werden gepresenteerd. De laatste formule bleef best lang ‘hangen.’ Toch was er iets raars, want dat fijne gevoel dat mensen moesten krijgen na het boeken van die reizen, om zo Blue Monday tegen te gaan, werd niet ongedaan gemaakt. De opvolgende week was het gewoon weer maandag. Een nieuwe week van sores en de vakantie was dan weliswaar geboekt. Het duurde nog steeds erg lang voordat men ervan kon genieten. Nadeel was nu alleen dat men een extra zorg erbij had gekregen: dat men geld moest reserveren voor een vakantie of dat en extra zuinig moest leven, omdat men al een voorschot moest betalen voor die vakantie.

De formules

Nee, het gevoel verdween dus niet. Logisch, Blue Monday bestaat niet. Welke formule je er ook voor wilt hanteren. Of dat nu de formule uit 2006 of 2009 was. Laten we eerst maar eens kijken naar die van 2006.

De originele Blue Monday formule uit 2006.
De originele Blue Monday formule uit 2006. Bron:Wikimedia Commons.
  • C = Time spent on cultural activities (tijd besteed aan culturele activiteiten).
  • R = Time spent on relaxing (tijd besteed aan ontspanning).
  • ZZ = Time spent on sleeping (tijd besteed aan slapen).
  • Tt = Travel time (reistijd).
  • D = Delays (vertragingen).
  • St = Time spent in a state of stress (tijd doorgebracht in een staat van stress).
  • P = Time spent on packing (tijd besteed aan inpakken).
  • Pr = Time spent in preparation (tijd besteed aan voorbereiding).
De formule uit 2009 dan:
De Blue Monday formule uit 2009.
De Blue Monday formule uit 2009. Bron: Wikimedia Commons.
  • W =weather (weer).
  • D = debts (schulden).
  • d = monthly salary (maandelijks salaris).
  • T = Time since Christmas (tijd sinds de kerstdagen).
  • Q = Time since the faillure of new year’s resolutions (tijd sinds de goede voornemens).
  • M = Low motivational levels (lage motivatieniveau).
  • Na = The feeling of a need to take action (het gevoel om actie te ondernemen).

Het verschil tussen beide formules is dat de ene formule meer gericht lijkt te zijn op reizen dan de andere. Op basis van de originele formule zou je met tien uur inpakken en veertig uur voorbereiden altijd een goede vakantie moeten hebben, ongeacht wat de omstandigheden van de reis zelf zijn en de omstandigheden tijdens het verblijf zijn. Daarmee is in de formule zelf helemaal geen rekening gehouden. Sterker nog, daar werd in eerste instantie helemaal geen rekening mee gehouden en dat zorgde voor vraagtekens bij andere wetenschappers.

Waarom lag de focus juist op de wens of het verlangen naar juist die andere periode in het jaar, vroeg men zich af? Toegegeven, januari is nu niet echt de meest positieve maand van het jaar. Je weet nog niet echt wat je moet verwachten van het jaar. Daar staat tegenover dat er ook in die maand genoeg te doen is. Bijzondere dagen, feestdagen, verjaardagen. Dat hoort ook bij de maand januari. Het is dus maar hoe je het wilt bekijken.

De theorie zoals beschreven en gepresenteerd door Amall was te wankel, dat begrijp je al. Desondanks zitten we vast aan Blue Monday. Het is ook logisch, want uiteindelijk is de dag eigenlijk gewoon een leuke promotie voor de reiswereld. Zodat we als consumenten misschien ertoe overgaan om op of na deze dag een reis te boeken. Iets om naar uit te zien. Dat heeft Snopes uitgezocht in 2015, zoals je hier kunt lezen.

De theorie zoals beschreven en gepresenteerd door Amall was te wankel, dat begrijp je al. Desondanks zitten we vast aan Blue Monday. Het is ook logisch, want uiteindelijk is de dag eigenlijk gewoon een leuke promotie voor de reiswereld. Zodat we als consumenten misschien ertoe overgaan om op of na deze dag een reis te boeken. Iets om naar uit te zien. Dat heeft Snopes uitgezocht in 2015, zoals je hier kunt lezen.

Wat moeten we met Blue Monday?

In ieder geval is het geen bestaande bijzondere dag. Dat is vreemd, omdat de dag wel als zodanig is opgenomen via Artigenda en andere websites. Weliswaar hebben andere websites er misschien geen waarschuwing aan verbonden.

Omdat het dus eigenlijk geen bijzondere (maandag) is, hoef je dus geen gehoor te geven aan de aanbiedingen van tour operators en reisorganisaties. Aanbiedingen voor reizen/vakanties komen vaker in het jaar voorbij. Daarnaast moet je de vraag stellen of je er echt verstandig aan doet om zo vroeg in het jaar al te boeken. De enigen die daarvan profiteren zijn de bedrijven zelf. Vandaar dat ze deze dag dan ook maar wat graag in stand willen houden. Dat is dan ook de reden waarom Artigenda deze vermelding heeft opgenomen. Niet omdat het dus een bijzondere dag is. Om je aan het denken te zetten over de achterliggende gedachte die hoort bij deze dag. Wat was de oorspronkelijke motivatie voor deze dag? Wat was het idee om deze dag te bedenken? Waarom zou je juist dat dus niet doen, vandaag?

Wil je toch op tijd zijn met boeken, doe het dan op een ander moment. Op iedere andere dag dan Blue Monday.

Delen

Gerelateerd

Ga naar de inhoud